Vydařené dopoledne na Novotného lávce
Jak správně stolovat a chovat se v restauraci se stává zajímavým tématem nejen pro dospělé
Ještě předtím než 15. března otevřela své brány do nové sezóny Restaurace Tři Grácie na Novotného lávce byla místem nanejvýš zajímavého podniku. Poslední únorový den tam proběhla přednáška pod názvem „Etiketa stolování…“
Což by nebylo až tolik zvláštní, kdyby název nenesl možná překvapivý dovětek „… pro děti školou povinné“.
Na základní škole v Klecanech se zrodil nápad zasvětit do této tematiky žáky prvního stupně základní školy. Což vůbec není takový nonsens, jak by se mohlo zdát. Pokud ovšem není přednášejícím nikdo menší, než Dr. Václav Šmíd ze Střední školy hotelnictví a gastronomie SČMSD v Klánovicích. Právě jeho oslovil Lukáš Tesárek, ředitel gastroprovozů Malostranské besedy, který vládne i Gráciím. Někdejší žák páně Šmídův ho pro ojedinělý podnik dokázal získat. Navíc nabídl k dispozic příjemnou restauraci s nepřehnaně moderním designem v atraktivní lokaci.
Tolik na úvod, teď už se pusťme na exkurz vlastního průběhu dopoledne. Zpočátku možná panovaly obavy o to, zda mládež, zpovykanou všemi možnostmi sociálních sítí zrovna tohle chytne, ovšem po prvních větách zkušeného pedagoga vyplynulo tolik: byla to trefa do černého.
Od počátku – prvním aktem bylo uvedení a usazení u stolu doprovázející pedagožky – se vše odehrávalo v režii, která zaručovala úspěch. Václav Šmíd vedl děti úskalími stolničení s výsostným citem. Dokonce tak, že během prvních vět se k posluchačům přidal i veškerý personál restaurace.
Vyložil vše o o tom, kterak do restaurace vstoupit, jak rozsadit společnost. Aby se vyhnul nebezpečí opadnutí zájmu, připravil navíc jakousi miniexpozici jakousi miniexpozici dnes už téměř pozapomenutých rekvizit finedinigové restaurace. Ukázal a popsal používání příborů na humry nebo raky, předvedl práci s příručníkem i ekvilibristiku s talíři. Vysvětlil – a ukázal i nezbytnou noblesu při překládání předkrmů ze stříbra na talíře hostů. Asi dobře věděl, co mládež zaujme, proto pro ně nachystal praktickou ukázku skládání ubrousků při prostírání. Na stolech se brzy objevily sněhobílé žáby nebo labutě z naškrobených textilií.
Samozřejmě došlo i na jídlo. Martin Žáček, šéfkuchař z Malostranské besedy, který částečně dozírá i na kuchyni Tří grácií připravil tříchodové menu z tradičních receptur. U vývaru překvapil přednášející i mnohé dospělé sdělením, že je-li čistý bez zavářky nebo vložky, může se z bujónky i vypít. Vysvětlil co k čemu podávat, jak postavit pořadí jídel, jaké párovat nápoje…
U svíčkové předvedl Žáček svou erudici. Chutě vedl a zkomponoval tak, aby vše dopadlo jako souznějící akord. Jejich intenzitu nevyháněl do kdovíjaké výše. Clem bylo aby jednotlivé položky omáčky rozeznaly i zatím méně zkušené dětské senzory. Navíc, každý si v nich měl najít stopu té domácí varianty, jakou připravuje maminka nebo babička při nedělních obědech. Vanilková zmrzlina na závěr menu korunovala a měla samozřejmě největší sukces. Soudě podle „vylízaných“ misek.
Řeč byla také o slavnostních večeřích při státních návštěvách, tam pan doktor Šmíd coby účastník téměř všech, které tu po Listopadu proběhly přidal nějakou humornou historku. A že jich bylo! Jako překvapivý trumf se mezi exponáty objevily i nabídky toho, co se podávalo při různých událostech světového významu. Například při korunovaci Krále Jiřího šestého v roce 1937. Nebo k obědu na Titaniku – poslednímu.
Dopoledne u Grácií bylo poučným hned v několika směrech. Jednak tím, když někdo, kdo obor gastronomie vyučuje už šedesátým rokem, zvládne bez komplikací i publikum tak nestandardní skupiny, jako jsou vlastně ještě děti před prahem puberty. Dále to byla ochota a vstřícnost vedení restaurace při zajištění prostory a všeho ostatního. V neposlední řadě potom už zmíněné nasazení Václava Šmída. Nezvyklé posluchače zvládl jako by s nimi pracoval dnes a denně .
Je ovšem také třeba připomenout i poznatek, který z programu vyplynul. Děti zdaleka nejsou tak závislé na IT technologiích bez zájmu o vše mimo ně. Je třeba jim „jen“ připravit atraktivní program – a mít odvahu ho uplatnit… Jak učinili klecanští.