FOODOLOGY

Segafredo – čtvrt století italské kávy na našem trhu

Česká kávová kultura prošla v posledních pětadvaceti letech velikou změnou. Jednnou z těch, kdo přitom sehráli významnou roli byla společnost Segafredo Zanetti. A je tomu tak stále

Když vstupoval do Prahy v roce 1711 Armén Deodadus Damascenus – cestoval z Vídně – aby zde zavedl prodej kávy, měl to možná snadné. Konkurence zde nebyla, zrna kávy byla k mání pouze v lékárnách jako lék. Navíc měl podporu českého panstva ve Vídni, kterému  magický černý  nápoj v Praze chyběl.
O dvě stě třiaosmdesát let později přišel do stejného města Massimo Zanetti. Jeho situace byla o poznání těžší. Praha roku 1994 byla městem se zavedeným kávovým trhem, již etablovanými kávovými giganty, navíc prožívala všeobecný polistopadový boom. Jak se tedy stalo, že mezi nimi italský kávový mág poměrně brzy prosadil a stal se jením z nejsilnějších hráčů téhle elitní ligy?
Massimo Zanetti, zakladatel společnosti Segafredo Zanetti se po tom, kdy generace jeho předků obchodovaly se zelenou kávou, rozhodl tento stav změnit. Zakoupil pražírnu kávy v Bologni a nastartoval novodobou éru rodinné firmy. Mimochodem, dnes má pražíren celkem 15 a k tomu 32 dceřiných společností.
Tím činem se zrodilo i nové jméno společnosti. Od roku 1973 putuje na trh pražená káva pod značkou Segafredo Zanetti. Segafredo byl totiž původní název pražírny.  Tohl si zalouží malou zmínku. Obvykle se stává, když jedna firma koupí jinou, přidělí jí svůj název. Ne tak Zanetti. Zakoupenou pražírnu sice včlenil do svého impéria, nicméně její značku ponechal. Získal tak navíc část původní klientely, zavedený trh a marketing. Což vůbec nebyl špatný tah.
To byla jedna povedená finesa pana Massima, ale ne jediná. Ve snaze zajistit maximální dohled nad kvalitou své produkce – od zeleného zrna po konečný šálek espressa, získal postupně firmy na všechny tyto kroky. Vlastně ještě jinak. Dohlíží už i na samotné pěstování kávy, její sklizeň, kvalitu pražení. Aby svého cíle dosáhl v maximálním rozpětí založil krom jiného i firmu na výrobu vlastních kávovarů.
Když tedy vstupoval na český trh, byl optimálně připraven vydobýt si na něm pokud možno silné postavení. Což se mu podařilo nad očekávání, řekl bych. Svou měrou se zasadil i o ztrátu pozice, kterou v době jeho vstupu na trh ještě stále ovládal dominující „turek“. Navíc, opravdová italská káva hodná toho názvu zde buď ještě vůbec chyběla, nebo se jen těžko prosazovala. Její fenomén vnesl na českou scénu v plném světle až příchod Segafreda.
Dnes v portfoliu společnosti najdete řadu druhů a forem kávy – zrnkovou, mletou i kapslovou pro koncové spotřebitele, také však několik druhů prémiové kávy pro profesionální gastronomické provozy. Poslušna stále silnějších trendů připravila firma i varianty Bio, Fairtrade a Rainforest.
Zaměřila se i na domácí spotřebu v rodinách. Pro tento segment jsou k dispozici vedle mnoha druhů kávy i rodinné kávovary.
Proposílení své pozice pracuje Segafredo Zanetti i na mnoha dalších aktivitách. V roce 2016 se stala partnerem cyklistického týmu Trek, čímž vznikl nový tým Trek-Segafredo. Segafredo Zanetti je také oficiálním dodavatelem kávy závodu Giro d´Italia. V potfoliu se dále jako žhavá novinka objevila Cold brew Coffee, silný osvěžující kávový nápoj bez přidaného cukru a prostý kalorií, který slibuje široké možnosti použití.
Sečteno, podtžreno. Po pětadvaceti letech na českém trhu si společnost vybudovala pozici silného zodpovědného partnera pro prakticky celou sféru spotřebitelů. Je lídrem v nabídce italské kávy, již má dnes v sortimentu zařazeno několik tisícovek podniků v ČR. Prostřednictvím vlastního školicího centra Scuola di Barista – Škola kávy Segafredo také vyškolila více než 2 000 baristů.
S určitou nadsázkou lze tedy říci, že na padesáti milionech denně vypitých šálků Segafreda má i Česká republika svůj podíl. Jakkoli možná malý, jistě ne tak docela bezvýznamný.

1. 7. 2019

Daily Meal

všechny novinky

U plotny vědec aneb Jan Kaplan

Story jak pro Hollywood. Nestává se totiž často aby se kuchařem stal antropolog

Grandhotel Pupp vylétne na pražské nebe

Během dvou prodloužených víkendů – od 7. do 10. září a 14. až 17. září mohou pražští mlsní – a nejen oni – zažít už zavedenou tradici Dinner in the Sky

Jak na vedro? Přes koktejly

Na odvážný recept pro osvěžení v horkém létě zve hotel Four Seasons

Daily Drink

všechny novinky

Poetická zastávka ve chvatu velkoměsta

Sotva překročíte práh vchodových dveří, uřícený hektický svět metropole třetího milénia jakoby kamsi zmizel

Pivo přímo ze sklepa – další z rodiny svijanských speciálů

Letošní sezónu otevřel pivovar Svijany opět novinkou v portfoliu

Tři patra vín u Jelena

Znovupořádání populárních degustací je zřejmým znamením návratu lepších časů gastronomie