České víno a sklo: jedinečná kombinace v Galerii Českých center
Výstava České střepy v Rytířské ulici spojila tuzemské sklářství a vinařství.
Sklo a víno patří k sobě. Přesto se čeští skláři i vinaři potkali s nepřízní i malým zájmem, jejichž příčinou byl po listopadu 1989 bezbřehý obdiv ke všemu importovanému. Ani jedni, ani druzí však neztratili naději a vytrvali. Proto už nějaký čas oba obory znovu rozpínají křídla.
Přesvědčivě to ukázala výstava České střepy uspořádaná Českými centry v jejich pražské galerii v Rytířské ulici v Praze 1, která trvá do 24. října. Pro jeden z večerů se Česká centra spojila s gastronomickým webovým portálem Foodology, aby vedle produkce vybraných sklářských výtvarníků společně představily zástupce tří vinařství z vinařské oblasti Čechy.
Vinařství Salabka předvedlo kromě efektně designovaných lahví pro své produkty i dvě ukázky vín. Ryzlink rýnský a historicky v Čechách tradiční Rulandské modré. Reprezentanti Vinných sklepů Kutná Hora přivezli téměř neznámou, poměrně nedávno ve Švýcarsku vyšlechtěnou odrůdu Cabernet blanc, a osvědčené Svatovavřinecké. Trojici doplnila vína z ultramoderního vinařství Pod Radobýlem, konkrétně málo rozšířená odrůda Fratava, a to hned ve dvou provedeních – růžovém a červeném. Osazování vinic netradičními odrůdami, spojení moderních technologií s tradičními postupy zrání i výborné výsledky jejich vyškolení na atraktivní, netuctová vína, jsou pro české vinařství novou nadějí.
Za vystavující skláře byli přítomni Pavel Havelka a Jiří Pačinek. Oba ukázali jak dekorativní, tak užitkové sklo. Havelka předvedl hutní sklo, broušené plastiky a interiérové doplňky, v nichž lze znovu objevit někdejší věhlas Škrdlovické huti a umělců v ní působících.
Pačinka charakterizuje až sochařské pojetí volných plastik zvířat a figurální tvorby nebo užitých předmětů. Při praktické ukázce v improvizované huti ve dvoře galerie zhotovil pár vinných sklenek tak lehce, jako by to byla ta nejprostší věc na světě. Ovšem ti z řad návštěvníků výstavy, kteří se pokusili o totéž, zjistili pravý opak.
Mezi exponáty byly ještě ukázky historického skla rodinné Sklárny Bělčice a dále zástupci bižuterie, rodinná firma Šenýr. Ta připravila krom jiného korunky pro hlavy Českých Miss v letech 2011 až 2015.
Nad očekávání vydařené setkání, kdy se skulptury viděné optikou vinných doušků jevily stále atraktivnějšími, mělo vedle báječné degustace oslovujících vín a znamenitých ukázek práce dnešních sklářů ještě jeden zřejmý efekt. Ukázalo na význam obou oborů, které dnes znovu pozvedají korouhev věhlasu obou krásných uměn, jež byly v české kotlině vždy doma. Jeden postřeh na závěr. Doušek Fratavy ze sklenky vyrobené Jiřím Pačinkem chutnal dvakrát lépe.
- Výstava České střepy
- Výstava České střepy
- Výstava České střepy
- Výstava České střepy
- Výstava České střepy
- Výstava České střepy
- Výstava České střepy
- Výstava České střepy
- Výstava České střepy