„To bylo žrádlo!“ Poznámky z karlovarského festivalu
Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary rok od roku nabízí čím dál víc gastronomických specialit. Letos se předvedlo s kávovým párováním zvláště efektně Nespresso.
Něco z manýry pražské vltavské náplavky, trochu punku, desítky koncertů, honosné party a 207 filmů různých úrovní, shlédnutých při více než pěti stech představeních. Z těchto ingrediencí byl umíchán koktejl dvaapadesátého Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.
Vynechme pro tentokrát filmový svět a pohlédněme na městem doširoka rozkročenou scénu gastronomických aktivit, které festivalové dění stále důrazněji okořeňují. Stále více se ve městě v době festivalu objevují zástupci nadstandardních restaurací. Ať už v podobě hostování podniků velkých jmen v karlovarských hotelích – SaSaZu v Cafe-Restaurant Quisisana Palace, nebo originálních vlastních konceptů, které do festivalového dění implantovali jiní – Red Pif a jeho PuppPunk na nábřeží před Grandhotelem Pupp.
Jinou aktivitou je gastronomie coby součást prezentace velkých firem v jejich vlastních stáncích před hotelem Thermal. Podruhé se v tomto duchu představila společnost Nespresso. Ve své efektní kavárně nabídli vedle několika druhů výběrových káv různé provenience také atraktivní spojení kávy s jídly. Ne jako nápoje uzavírajícího pořad večeře, ale jako plnohodnotnou složku receptur jednotlivých chodů.
Vybrali si k tomu kuchaře restaurací z nejvyšších příček české pohostinské scény, Marka Fichtnera a Marka Raditsche. Mango salát s papájou, avokádem kešu ořechy a limetovým dresingem zdařile odstartoval nevšední tříchodovku. Živý výraz exotického střihu, efektně křupající a vypointovaný limetou, byl ve žhavém dni tím nejlepším začátkem.
S hlavním chodem se na talíři objevilo ústřední téma oběda. Telecí svíčková s čočkou beluga, artyčokovými chipsy, omáčkou Café de Paris a kávou. Ze dvou možností si Marek Raditsch vybral Nespresso Origin India. Směs s výraznou aromatikou, tóny muškátového oříšku, kakaa a hřebíčku. Telecí, které ještě neoplývá důrazným, „dospělým“ výrazem hověziny, dostalo tak mnohem širší projev. Čočka stmelila chutě a dílem je ztlumila, aby otevřela prostor pro sousto s omáčkou. A kde byla káva? Lišácky vystupovala z druhého plánu. Tak aby se neutkala v přímém střetu s máslovo-bylinkovou lahodností omáčky. Parádní kousek šéfkuchařův – srovnat dvě nesourodé, samolibé komponenty tak, aby si vyhověly, to není lehký šťouch.
Další variace na kávové téma přišla s dezertem. Vanilkového pâte à choux s kávovo-whiskovým krémem a marinovanými jahodami se espritně zhostil Marek Fichtner. Zvolil si Nespresso Origin Brazil se stopově sládnoucí chutí, podtrženou „praženým“ aromatem. Jeho role byla o něco snadnější, lépe řečeno méně nesnadná. Protože káva se má se sladkým ráda a s určitými spirity stejně tak.
Závěr meníčka vyšel nad očekávání. Z křehké koule se po skusu vylinula mámivá vůně Fichtnerovy kombinace, do níž jahody přispěchaly s nekonečnou lahodností.
Velké firmy s gastronomickou orientací často proklamují snahy o podporu co nevyšší úrovně kulinarie. Potěšilo, že v případě vystoupení společnosti kávového giganta na karlovarském filmovém festivalu, nebyla ona proklamace pouhým prázdným gestem.
- Stánek Nespressa v Karlových Varech