Pivovar Svijany – 455 let poté
Jaroslav z Vartemberka, Jáchym Ondřej Šlik, Valdštejnové, Rohanové, ani sládek Antonín Kratochvíle nemohli mít ani nejmenší tuchy. O tom, že z pivovaru, o němž je zmínka už roku 1564 který měli postupně v držení, vyroste jednou široko daleko vyhlášený podnik s vyhledávaným sortimentem znamenitých, rázovitých piv
My se však staletou historií dnes zabývat nebudeme. Začneme datem zrodu té novodobé. Té, kterou začala psát parta zarytých nadšenců před jedenadvaceti roky.
První možnost tehdejšího vedení získat svijanský pivovar v roce 1994 skončila nezdarem. Přestože si svijanští užuž jeli pro klíče od brány, z bezplatného převodu pivovaru do jejich rukou nakonec sešlo.
O čtyři roky později se však převod, tehdy už šlo vlastně o koupi, podařila. Za situace, jež byla vším možným, jen ne poklidnou transakcí. Kupující, zástupci nově založené společnosti Pivovar Svijany, s.r.o., dorazili po divoké jízdě do Prahy pouhé minuty před propadnutím lhůty, s hotovými penězi „v kabeli“. Když ještě pár hodin předtím skládali dohromady potřebnou sumu.
Takový byl začátek cesty, která z provinčního pivovárku s výstavem okolo pětatřiceti tisíc hektolitrů, dovedla pivovar Svijany mezi významné hráče vrcholové ligy na tuzemské pivovarnické scéně.
Aby ale věc nebyla jo jednoduchá, rozhodli se noví majitelé pro další nelehký úkol. Pivo budou i nadále vařit původním historickým způsobem, s minimálním využitím nových, v pivovarnictví tehdy převratných technologií. Což je jistě potěšující, ale i dražší. Takže si vlastně pořídili zbraň proti sobě samým. Což ovšem neznamená, že by na vylepšení výroby nepracovali. Technologie inovují, tradiční spojují s moderním, to ano. Ale postupy jsou a zůstanou stejné.
Shrňme si startovní pozici nové společnosti – pivovar s výstavem na hranici ekonomické udržitelnosti, v nepříliš dobrém stavu, navíc silném konkurenčním prostředí. V kraji byla – a je dosud – slušná baterie pivovarů, jimž byl nový subjekt trnem v oku. Bojovalo se tenkrát o každý prodaný litr a nový hráč se rozhodl z koláče konzumentů ukousnout notný kus. Díky pracovnímu nasazení, tvrdošíjné neústupnosti od dané strategie i bezbřehému nadšení všech se zvolna začaly dostavovat první výsledky.
Ještě téhož roku, tedy 1998, se podařilo výstav vyhnat na 42 000 hektolitrů. O deset let později to už bylo 317 600 hektolitrů. Potom už to šlo zdánlivě samo. Za dalších deset let, roku 2018, překročili plánovanou hranici 650 000 hl na číslo 681 868. A předpoklad na letošek má hodnotu 700 000 hektolitrů.
Slůvko „zdánlivě“ je zcela na místě. Nárůst, pokud se nepletu tak zhruba patnáctinásobný, znamenal kromě sedmisetmilionové investice také potřebu řady do jisté míry krizových rozhodnutí. Hlavně však bylo nutné přesvědčit o kvalitě svijanského piva samotné pivaře. Což se podařilo navýsost. Svijany jsou dnes v pivovarnictví nepřehlédnutelným hráčem se stále rostoucí klientelou.
Za dvacet let navýšili portfolio značek ze čtyř na patnáct, v roce 2000 zrušili pasterizaci a jako jediní dnes plní nepasterovaná piva i do plechu. Vedle tradičních plechovek přišli s dvoulitrovými – pro chlapy – krom jiného i proto, aby se vyhnuli plastu. Z investic stojí také jistě za zmínku stomilionová stáčírna plechovek s hodinovou kapacitou 15 000 kusů, zprovozněná v roce 2018.
Ovšem svijanští investovali i jinde. V roce 2002 restaurovali pivovarskou hospodu a přidali k ní atraktivní venkovní posezení. Od toho data se restaurace, a s ní i pivovar, staly cílem stovek a stovek návštěvníků. Roku 2013 potom koupili svijanský zámek. Z chátrající ruiny vznikl po důkladné a vnímavě provedené rekonstrukci hotel s restaurací. Od roku 2016 slouží veřejnosti a je dalším z důvodů, proč Svijany navštívit.
O pivovaru a jeho pivech by se dalo napsat daleko více. Třeba o tom, že na poslední Slavnosti svijanského piva se v roce 2018 prodalo 9 000 vstupenek, možná více. V roce vzniku samostatného pivovaru (1998) jich bylo šest stovek. Nebo o tom, co vzniklo ze snah vyjít naproti českým turistům o dovolené v chorvatských letoviscích. Z původní idey zapújčovat výčepní zařízení a nabízet naše sudové pivo především jim vznikl úžasný projekt. V roce 2018 se Svijany točily ve 42 chorvatských restauracích a jejich výtoč se meziročně zhruba ztrojnásobila! K mání je tam dnes i lahvové svijanské pivo. Navíc pivovar zvládl už i zákonné přihlášení plechovek na chorvatský trh. Další plány rozvoje importéra, společnosti J.T. d.o.o., zahrnují i otevření vlastní pivovarské prodejny v lokalitě Seget Donji.
Pokud ale chcete zjistit, co opravdu vězí za popularitou svijanských piv, stačí udělat jediné. Najít restauraci, jež má tu kterou jejich značku na čepu, zajít si tam a vyzkoušet ji. Nebo ještě lépe, vydat se rovnou na místo činu. Pivovarská nebo zámecká restaurace vám dají tu nejsprávnější odpověď. Dílem na to odpovídá i jeden ze sloganů, který zazněl na otázku, čím je vlastně svijanské pivo jiné: „Tím, že je stále stejné…“.
Na závěr si připomeňte některá významná data v historii posledních dvou desetiletí novodobé existence pivovaru:
1998 Založena společnost Pivovar Svijany, sro. řediteem se stal František Horák
1999 Přistavěna lahvovna
2000 Vyřazení pasterizace
2001 Překročení hranice 100 000 hl
2006 Pivovar kupuje podíl ve chmelařském družstvu u Polepských blat
2008 Překročení hranice 300 000 hl
2009 Jubilejní 20. Slavnosti svijanského piva – letní tradice, která stále pokračuje
2010 Překročení hranice 400 000 hl
nejsilnější značka Liberecka a Jablonecka
2013 Koupě Zámku Svijany
překročení hranice 600 000 hl
2014 Založena dceřiná společnost Svijany Slovensko,
pivovar otevírá vlastní značkové restaurace
oslava 450 let od první zmínky o pivovaru – při této příležitosti uvařil pivovar i prémiový světlý ležák „450“, ten je v portfoliu dodnes
2015 Pivovar uvádí na trh dvoulitrové železné Plechovky nejen pro chlapy, které jsou pro Svijany typické
2016 Po dlouhé a nákladné rekonstrukci se pro veřejnost otevírá Zámek Svijany v těsné blízkosti pivovaru
2017 Stavba stáčírny plechovek
nový výroční speciál DUX, který je v nabídce jen jednou za rok při příležitosti Dnů českého piva
2018 Slavnostní zprovoznění největší investice v celé historii pivovaru – nové stáčírny piva do plechovek v hodnotě asi 100 milionů Kč
uvaření unikátní Svijanské Dvacítky s 20% extraktu původní mladiny