FOODOLOGY

O projektu

Kdo jsme

Za projektem Foodology stojí Milan Ballík, který skvělé momenty i průšvihy tuzemské gastronomické scény popisuje už déle než patnáct let. Prokousává se jí však odnepaměti.

Jeho „domovským“ působištěm byla dlouhou dobu lifestylová sekce ekonomického týdeníku Euro, kam pravidelně přispíval recenzemi restaurací i hodnocením vín. Až do roku 2014 byl zároveň členem týmu připravujícího každoročně průvodce po nejlepších pražských podnicích s názvem Top restaurace.

Za významné impulsy moderní české gastronomie považuje působení Vita Molliky v restauraci pražského hotelu Four Seasons či otevření La dégustation bohême bourgeoise. „I když ne všechno, co dělají, se mi líbí, už tenkrát byli nadčasoví a my to nechápali. Dneska se ukazuje, že jsou jediní, kdo chytá a praktikuje trendy světových kuchařských mágů,“ říká.

Kromě sledování gastronomických trendů na nejvyšší úrovni se věnuje s oblibou jedinečné české pivní kultuře, která po letech založených na spodně kvašených ležácích a výčepních pivech vstřebává čím dál více z okolního světa.

„Když je hlad, tak je i husa dobrá,“ zní jedno z jeho oblíbených rčení. Stejně jako domácí českou a moravskou kuchyni však obdivuje jednoduchost italské kuchyně založené na výrazných a čistých chutích, elegantní propracovanost francouzských receptur, brilantní práci Jihoameričanů s hovězím masem nebo asijskou razanci, ať už má původ v Indii, Vietnamu, Thajsku či Koreji.

Neocení snad jen tradiční japonský pokrm, fermentované sójové boby natto. „Když jsem si to objednal v Katsuře, třikrát mi to rozmlouvali. Dal jsem si dvě minisousta a konec, jenže ti dobráci mi to ještě zabalili domů,“ vzpomíná.

Články Milana Ballíka se v uplynulých letech kromě týdeníku Euro a stránkách Foodology objevily i v časopisu Barlife či projektu Culinary art of living.

 

Co chceme

– představovat kvalitní podniky na gastronomické scéně republiky, které nabízejí to nejlepší, co je v Česku k mání

– zdůrazňovat spojení restaurace a šéfkuchaře, protože každý chef stěžejním způsobem ovlivňuje charakter toho kterého podniku

– poodkrývat, jak funguje restaurační byznys a co všechno šéfkuchaři a majitelé podniků pro co nejdokonalejší chuť i vzhled svých pokrmů dělají

– upozorňovat na význam a jedinečnost regionálních surovin, které mají čitelný původ a svůj „občanský průkaz“ se všemi důležitými informacemi

– pomoci tuzemským restauracím vrátit se na mapu evropské kulinarie, kde kdysi česká kuchyně zaujímala významné postavení

– být nezávislí, takže hlavní zásadou Foodology je stejně jako v minulých působištích Milana Ballíka, že všechny recenzované pokrmy i nápoje platí redakce

 

Na restaurace, které se snaží posunout své hranice výš, ale dosud se nedostaly na úroveň odpovídající kritériím pro zařazení do výběru Foodology, hodláme upozorňovat také. Něco málo jim ještě chybí, přesto si myslíme, že stojí za zmínku. Proto zatím v jejich kolonce procentuálního hodnocení najdete „0 %“.

1. 12. 2014

Daily Meal

všechny novinky
Výstava České střepy

České víno a sklo: jedinečná kombinace v Galerii Českých center

Výstava České střepy v Rytířské ulici spojila tuzemské sklářství a vinařství.

Krevety a langustýny na ledu

Mořské potvory po asijsku: ústřice, krevety i humři ve Spices

Ve dnech 2. až 5. listopadu se v restauraci pražského hotelu Mandarin Oriental zaměří na plody moře v asijském zpracování.

Hřbet z daňka, kadeřávek, omáčka z černého bezu, celer, dýně

Říjnové menu v Mlýnci: pstruh, daněk a fíky

Podzim je v plném proudu a šéfkuchař Mlýnce Marek Šáda se z něj snaží dostat to nejlepší.