FOODOLOGY

Massimo Zanetti – život mezi zrnky kávy

Narodil se roku 1948 ve městě Villorba do rodiny obchodníků kávou

Rodina se zabývala nákupem a prodejem surových, tedy zelených kávových zrn. To Massimo Zanettimu, o něm je totiž řeč, velice brzy začalo vrtat hlavou. Proč vlastně prodávat polotovar, když přece může stejně dobře, ne-li lépe prodávat kávu praženou. A to přidáním jediného kroku. S mnoha výhodami, z nichž vyšší bonus z prodeje vlastně již hotové kávy nebyl patrně tím nejdůležitějším. Pražením kvalitních zrn lze přece konečný výsledek nejen ovlivnit, ale také různě přizpůsobovat. Ve vůni, chuti a konečném prožitku z doušku báječné nenapodobitelné kávy.

O tom přemýšlel usilovně po celou dobu, než se stal šéfem společnosti v relativně velice mladém věku on sám. To se stalo roku 1973, a znamenalo to start k naplnění jeho vize. A sice mít podíl na všem, co znamená připravit tu nejlepší kávu. Jako první krok zakoupil v Bologni vyhlášenou pražírnu jménem Segafredo a splnil si konečně svůj sen. Vydal se cestou, která ho dovedla k vybudování impéria, které šíří povědomí a požitek z pravého italského espressa ve sto deseti zemích světa.

To jsme ovšem trochu přeskočili. Na onom prvním kroku stojí za pozornost jeden fakt. Koupě pražírny se týkala i značky. A teď přijde to důležité. Massimo ponechal jméno Segafredo v názvu, to své „jenom“ přidal. S pražírnou tak získal všechny její klienty z nichž mnozí si možná zprvu ani nevšimli, že změnila majitele.
Ovšem nepřišlo to samo jak se může zdát. Jedna věc je pražírnu vlastnit, druhá připravit tu nejlepší možnou kávu ve více druzích. A tu ve finále úspěšně prodat. Což Massimo velice dobře věděl. Začal proto velice brzy pod supervizí společnosti Segafredo „sbírat“ vyhlášené světové značky ze všech oborů s kávou souvisejících. Začal hned v roce 1976 akvizicí značky La San Marco. Ta se od roku 1920 zabývala a doteď zabývá vývojem a výrobou přístrojů na přípravu kávy. O čtyři roky později expandoval na zahraniční trhy, nejprve do Německa, Portugalska Beneluxu. Pak přišla na řadu Francie a pro nás důležité Rakousko, jak se dovíme. Tím začala řada skupování společností ve všech částech světa.

V tom čase už se zvolna schylovalo k dalším a dalším aktivitám, nejen kolem kávy, které vyústily ve významný Zanettiho krok. Uvedl v život další svou významnou společnost, Massimo Zanetti Beverage Group. Veden snahou o co nejlepší jakost počátečního produktu a tím, aby ji mohl maximálně ovlivnit, začal skupovat kávovníkové plantáže. V Brazílii, na Havaji, v Asii, především ve Vietnamu. Za všechny zmiňuji Kauai Coffee Company Hawai považovanou za největší na světě a s nejkvalitnější produkcí kávových třešní. Když jsme u pěstování nemohu nezmínit jednu velezajímavou skutečnost. Jeden kilogram kávy představuje ca 10 000 zrn. Dovedete si představit jejich množství, když jen na kostarických plantážích společnosti se ročně sebere cirka 100 000 žoků surové kávy a jeden váží 69 kg?!!!
Po všem výše řečeném muselo nastat další umocnění Massimových snah. Moderní pražírny, které jsou schopny zpracovat velké množství kávy v nejvyšší možné kvalitě. Ta je pak díky celosvětové distribuční síti dceřiných společností a autorizovaných prodejců uváděna na trh po celém světě. Do všech hlavních mezinárodních velkých distribučních řetězců, a hlavně: vždy ve stejné kvalitě.
Aby toho nebylo málo, pod jménem Segafredo Espresso existuje a roste globální síť franšízových kaváren. K tomu se pojí další z mnoha aktivit dodnes činného Massima Zanettiho, Scuola di Barista – Školy kávy Segafredo. Odtud vycházejí edukovaní baristé, aby kávě dali onen finální efekt a připravili vždy mimořádné espresso i další varianty znamenitě propracovaného nápoje.

Dnes patří Segafredo Zanetti do skupiny Massimo Zanetti Beverage Group, holdingu tvořenému padesátkou společností ze všech kontinentů. Díky jednotlivým firmám skupiny tak může Massimo kontrolovat celý proces produkce kávy a mít dohled nad kvalitou, kterou káva Segafredo nabízí milionům zákazníků ve stovkách zemí celého světa. Jejím posláním zůstává od samého počátku šířit chuť, kulturu a přípravu pravého italského espressa.

Jak a kdy se do tohoto celosvětového kolotoče dostala Česká republika? Na svědomí to má někdejší rakouský koncesionář. Brzy po Listopadu 1989 nahlédl možnosti, které skýtá nové společenské zřízení v Česku. Oslovil, připravil a roku 1994 uvedl v život dceřinou společnost Segafredo Zanetti CR. Ta krom péče o distribuci kávy a dalších produktů společnosti pro retail se stará i o segment HOREKA. Krom toho již třináctým rokem školí  baristy ve vlastní škole ve všem okolo kávy a její přípravy. Dodnes jí prošly více, než tři tisíce absolventů.
Společnost Segafredo Zanetti není největší na světě, má však jeden nenahraditelný bonus. Nesází výrazně na všelijaké nové trendy v přípravě kávy. Většina z těch, kteří jim v jeden čas až nezřízeně holdují – povýtce jde o teprve počínající vyznavače tohoto nápoje, se totiž nakonec dříve či později vrátí k osvědčenému produktu, časem prověřenému a s největší péčí „od zrnka k šálku“ připravovanému. Velice často ke kávě, která na své korouhvi nese všeříkající heslo „pravé italské espresso“, kávě Segafredo Zanetti!

Foto: segafredo.cz, archiv foodology.cz

2. 10. 2020

Daily Meal

všechny novinky

Mollica po dvaceti letech

Ve druhé dekádě března potěšil všechny pravověrné gourmety Pavel Kramár

Dát hostu víc možností – podruhé

Efektní měsíční nabídky Martina Žáčka

Dát hostu víc možností

To nabízí hostům Martin Žáček v Malostranské besedě svými měsíčními nabídkami

Daily Drink

všechny novinky

České pivo se neztratilo

Osm set osmdesát piv z dvou stovek pivovarů osmnácti zemí

Poetická zastávka ve chvatu velkoměsta

Sotva překročíte práh vchodových dveří, uřícený hektický svět metropole třetího milénia jakoby kamsi zmizel

Pivo přímo ze sklepa – další z rodiny svijanských speciálů

Letošní sezónu otevřel pivovar Svijany opět novinkou v portfoliu